Weekly News

Alders-diabetes er en myte

Dette sier forsker Bente Bryhni ved Universitetet i Tromsø. Hun har tatt doktorgraden på eldre og insulin, og mener at det folkelige uttrykket «aldersdiabetes» har gått ut på dato.

– Det er ikke alderen i seg selv som gjør at eldre mennesker utvikler diabetes. Vår undersøkelse tyder på at eldre mennesker både kan utsette og forebygge diabetes dersom de holder seg slanke og i god fysisk form, sier Brynhi til nettstedet ovegrang.no

Rundt 350 000 nordmenn har type 2-diabetes. Halvparten av disse er ikke klar over at de lider av sykdommen. Antall nordmenn med type 2-diabetes er firedoblet de siste 50 årene og hvert år får et sted mellom 6 000 og 7 000 nordmenn diagnosen og forekomsten øker drastisk med alderen. Symptomene er ofte diffuse og kan utvikle seg over flere år. Tørste, økt vannlating, infeksjoner i underlivet, tretthet, uopplagthet og en økende depresjonsfølelse er typiske tegn på diabetes type 2. Av og til kan blodsukker-nivået bli så høyt at man blir omtåket.
– Vår undersøkelse tyder på at eldre mennesker både kan utsette og forebygge diabetes dersom de holder seg slanke og i god fysisk form, sier Brynhi.

Diabetes type 2 skyldes en relativ insulinmangel. Det vil si at insulinet som produseres virker for dårlig. Årsakene til dette er gjerne en kombinasjon av arv og livsstil. Antagelig arver du disposisjonen, men det er livsstilen din som avgjør om du utvikler sykdommen utvikles, og da spesielt overvekt, røyking og lavt aktivitetsnivå. Diabetes type 2 opptrer ofte sammen med andre livsstilssykdommer som høyt blodtrykk og høyt nivå av kolesterol og fettstoffer i blodet.

I sin undersøkelse sammenlignet Brynhi insulinfølsomheten hos 70-åringer og 30-åringer med identisk kroppsvekt. Det viste seg at de godt voksne hadde samme effekt av insulin som ungdommene, alderen hadde mindre betydning enn vekt og kroppsfett. Hun understreker dog at godt voksne bør ta kost og mosjon på alvor.
– Våre data tyder på at insulinproduksjonen i kroppen dabber av med årene. Å holde seg slank og ha et aktivt liv vil av den grunn være lurt også for de som ikke står i fare for å utvikle diabetes, avslutter Brynhi. 

Fakta

Slik forebygger du diabetes på egen hånd:

  • Hvis du er arvelig disponert for å få diabetes type 2 kan du redusere risikoen for å utvikle sykdommen ved å spise sunn kost, unngå overvekt og mosjonere regelmessig. Her følger noen enkle råd. Råd som du uansett vil ha godt av å følge, også dersom du ikke skulle være disponer for diabetes.
  • Reduser inntaket av raske karbohydrater - som for eksempel melk, fine bakervarer, poteter, ris og pasta - og helst erstattes med grove kornprodukter. Spis mest mulig uraffinert mat slik at innholdet av kostfiber er høyt, for eksempel grovt brød og upolert ris.
  • Gå ned i vekt er alltid bra. En vektnedgang og et sunt kosthold bedrer insulinfølsomheten, reduserer blodsukkeret og reduserer risikoen for hjerte-karsykdom.
  • Mosjoner regelmessig. 30 minutters rask gange hver dag eller annen tilsvarende aktivitet anbefales. I tillegg kan du gå eller sykle til butikken ta trappen i stedet for heisen.
  • Du kan også ta medisin. Blodsukkersenkende tabletter har forskjellige virkningsmekanismer og brukes ofte i en kombinasjon for å få en god blodsukkerkontroll med så få bivirkninger som mulig. Dette er dog et skritt du bør snakke med legen din om først.

Kilde: apotek1.

Share this article

Journalist

Morten Iversen

Related articles