Weekly News

All trening har effekt. Uansett alder

”Hele Norges” personlige trener Kari Jaquesson har trent nordmenn i over to tiår og er en av Norges mest ettertraktede instruktører. Vi spurte henne litt om trening, kosthold og sånn. Hvor viktig er det nå egentlig?

“De gode effektene av fysisk aktivitet får man uansett alder.”

– Regelmessig fysisk aktivitet gir uten tvil masse gode effekter, men det er ikke bare organiserte aktiviteter som kvalifiserer, alt av bevegelse er trening, også det du gjør i dagliglivet. Å gå eller sykle til butikken eller når du skal på besøk, kan bety mange hundre tusen skritt ekstra i året – noe som både synes på midjemålet og merkes på overskuddet. Mer bevegelse gir ekstrabonus i form av bedre psykisk helse også, sier Jaquesson.


Er det noen forskjell på hvordan man bør legge opp løpet ut fra hvor gammel man er?

– De gode effektene av fysisk aktivitet får man uansett alder. Mange av de symptomene eldre opplever skyldes mer det jeg kaller akkumulert livsstil enn alderen i seg selv. Styrketrening blir viktigere jo eldre man blir. Å bevare muskelmassen gir bedre balanse, virker inn på skjelletthelsen og forbrenningen – alt i positiv forstand. Å trene styrke med tunge vekter er veldig tidseffektivt og virker gunstig inn på alle kroppens organer. Det er ikke nok å gå tur om man vil holde ”skroget” sterkt og stødig, men styrketrening må heller ikke gå på bekostning av turgåingen. Jeg anbefaler også å delta i en eller annen form for dans, det er jo så gøy og sosialt! Det viser seg også å være en forebyggende faktor i forhold til å utvikle demens.


Kan du fortell litt mer om styrketrening og aldring, hvordan henger det egentlig sammen?

– Muskelmassen svinner hen om man ikke belaster den nok. Muskelmasse er såkalt metabolsk vev, jo mer muskelmasse man har jo høyere er forbrenningen. Da legger man ikke så lett på seg. Sterke muskler gir bedre balanse. Når en syttiåring har problemer med å reise seg fra sofaen skyldes dette nesten alltid at musklene i setet har blitt for slappe. Svaret er å løfte jern! Styrketrening gir formene et løft, og det gir en veldig selvtillit å føle seg sterk. Det er også en viktig faktor i det å kunne være selvstendig.


Kan godt voksne mennesker «trene smart» som har blitt så inn, jeg tenker på dette med intens intervalltrening?

– Intervalltrening kan man utføre ved å gå eller løpe fort opp en bakke, gå rolig ned igjen og gjenta prosedyren et gitt antall ganger. Det er veldig effektivt, men jeg vil ikke sette det ene opp mot det andre. Det aller beste er å variere, slik at man både får de deilige friluftsturene i hyggetempo. Det er lurt å komme seg ut av komfortsonen et par ganger i uken og virkelig kjenne at man har lunger, sier Jaquesson.


Dette med kosthold og trening virker fryktelig innviklet. Hva skal jeg egentlig spise når, og finnes det noen triks i matveien som gir meg mer effekt av treningen?

– Det er de enkle kjørereglene som fungerer for 99 prosent av oss. Overskudd på topp til både jobb, trim og festligheter får du ved å spise 5 måltider per dag, rikelig med grønnsaker til minst 3 av dem og 1 til 2 frukter per dag, gjerne bær. Velg oftest det groveste kornproduktene, spis begrenset med kjøtt og prioriter fisk og fugl og belgfrukter til middag og pålegg. Lag ordentlige frukt- eller bærdesserter hver dag så slipper du også sjokoladesuget. Husk ro rundt måltidet, selv om det bare er et lite mellommåltid. Matglede og nytelse er herlig krydder i tilværelsen!

Share this article

Journalist

Morten Iversen

Related articles