Weekly News

KRY er en helsetjeneste som tilbys på en digital plattform. Pasientene har kontakt med legen via to-veis videosamtale. Advertisment

Besøk legen med mobil eller nettbrett

Det er ikke nødvendig å sette seg på bussen eller ta bilen for å kjøre til legekontoret. Har du bruk for en legetime, er det bare å finne fram mobiltelefonen eller nettbrettet og få en videokonsultasjon med legen.

KRY åpnet sin digitale helsetjeneste i februar 2017 og har allerede blitt en suksess i Norge. Selv om tilbudet er digitalt, møter pasientene høyst virkelige leger med norsk autorisasjon, som har kompetanse innen allmennmedisin.
– KRY har fått en veldig god mottakelse i Norge. Pasientene som bruker oss, er veldig begeistret og fornøyde, forteller medisinsk ansvarlig lege Thorleif Jansen. – Vi har økende pågang, og KRY ansetter stadig flere leger for å kunne møte etterspørselen. Mottakelsen er overveldende.

Konsultasjon på mobiltelefon eller nettbrett

KRY er en helsetjeneste som tilbys på en digital plattform. Pasientene har kontakt med legen via to-veis videosamtale.
– Konsultasjonen gjennomføres over mobiltelefon eller nettbrett. Alt foregår via en app som lastes ned, forklarer Jansen.

Pasienten slipper å sette seg i bilen og kjøre til fastlegen for så å sitte på venterommet til legen blir klar. Det kan ofte ta et par timer. – Hos oss bestiller du timen fra sofaen eller hvor du måtte befinne deg. Og så ringer vi tilbake når det er din tur. Det eneste som kreves, er en god internettforbindelse. 

Høy datasikkerhet

Appen ivaretar de alle krav til sikkerhet. Løsningen har sikkerhetsnivå 4, som myndighetene krever for digital konsultasjon mellom lege og pasient. Pasienten logger seg inn med sin Bank-ID. Etter møtet skriver legen journal i et godkjent elektronisk pasientjournalsystem. KRY lagrer ingen sensitive opplysninger, og videosamtalen er kryptert. – Vi jobber seriøst og systematisk med datasikkerhet, understreker Jansen. 

Legen er forberedt

Før du bestiller time, blir du bedt om å beskrive situasjonen du ønsker hjelp med. Det gjøres i et skjema i appen, der du også må svare på noen spørsmål og eventuelt laste opp et bilde om det er aktuelt. Når det er gjort, kan timen bestilles. Legen som ringer opp, har allerede informasjon om pasienten og er forberedt på hva du ønsker hjelp til
– Så har vi en samtale via video, der begge parter både ser og hører hverandre. Dersom det er et barn som er sykt, kan mor eller far kan ringe mens de har barnet på fanget eller i sofaen ved siden av seg. Siden vi både ser og hører, får vi mye god informasjon ut fra samtalene, sier legen.


Thorleif Jansen er Medical Director for Kry i Norge. 


Problemstillinger som ikke krever fysisk undersøkelse

KRY kan hjelpe med problemstillinger som ikke krever fysisk undersøkelse eller blodprøver.
– Vi er bevisst på både mulighetene og begrensningene som ligger i denne formen for konsultasjoner. Men vi kan gjøre mye via digitale møter, og kan dermed bidra til å gjøre hverdagen enklere for våre pasienter.
KRY informerer om hva de kan hjelpe med, før timen bestilles. Informasjon ligger på nettstedet www.kry.no og i appen som brukerne benytter.
– Vi klarer å hjelpe de aller fleste av de som oppsøker oss, forteller Jansen.

Vi er som en digital legevakt, og et verdifullt supplement og støtte til fastleger og ordinær legevakt. De slipper å bruke sin tid på enkle tilfeller, og kan i stedet konsentrere seg om pasienter som er sykere og trenger mere tid. Vi kan lette fastlegenes hverdag. Det er en problemstilling jeg kjenner godt, for jeg har bakgrunn som fastlege selv, forklarer Jansen.

Resepter og medisiner

Pasientene kan spare mye tid på å få løst saken på en digital plattform. De slipper å reise til et legekontor for problemer som ikke trenger fysiske undersøkelser. Det er også lettvint for folk å kontakte KRY dersom fastlegen er borte fra kontoret, eller om det tar lang tid å få time. 

Legene hos KRY kan gi råd, stille diagnose og skrive e-resept på medisiner når pasienten har behov for det.
– Våre leger gjør en individuell vurdering i hvert tilfelle og vil finne den beste hjelpen for pasienten ut fra de mulighetene som er i tjenesten. Vi skriver imidlertid ikke ut vanedannende medisiner, forklarer Jansen. 

Leger fra hele landet

Alle KRYs leger har norsk autorisasjon, og de har erfaring fra allmennmedisin. KRYs team av leger representerer et bredt spekter av unge og eldre kolleger som jobber fra sine egne lokaler spredt over hele landet. De fleste kombinerer arbeid på sykehus, legekontorer og klinikker med fleksible arbeidstider hos KRY. KRY ønsker at legene også skal jobbe i tradisjonell, klinisk virksomhet. Foreløpig er KRY en helprivat tjeneste. En konsultasjon koster 350 kroner om en ikke har If Vertikal helseforsikring. Alle som har slik forsikring, kan bruke KRYs tilbud gratis.


Her laster du ned iPhone-appen! 

Her laster du ned Android-appen!


Fakta

Med KRY kan du alltid få snakke med en lege, når og hvor du vil, ved hjelp av videosamtaler fra din smarttelefon eller nettbrett. Du logger inn med sikker innlogging, fyller ut et symptomskjema og blir så oppringt av legen til din time. Dersom legen mener du har behov for medisiner får du e-resept, og kan hente medisinen på valgfritt apotek. I noen tilfeller skriver legen henvisning til spesialist (-gjelder kunder med If Helseforsikring).

Share this article

Journalist

Marius Morstøl Jenssen

Related articles