Weekly News

En mann også kjent under navnet "Jonas Fjeld"

– Det er vanskelig å gi seg når du får stående applaus etter endt arbeidsdag. Dette sier Terje Lillegård Jensen. Med deltagelse i suksessen "Hver gang vi møtes" svinger det igjen rundt mannen kjent under navnet "Jonas Fjeld." Vi besøkte ham på Konnerud i Drammen.

”Jeg mener at «Idol» - og den slags - er et utslag av rovdyret i oss.”

Terje "Jonas Fjeld" Lillegård Jensen ble født 24. september 1952 i Bodø, men flytta tidlig til Drammen. Der har han siden levd og komponert. Noe annet har aldri vært aktuelt.
– Jeg er glad for at jeg flytta hjem til muttern og fattern etter en skilsmisse i ’96. Det ga meg ro til å bruke magefølelsen for finne et hjem. Egentlig leita jeg ikke andre steder enn i Drammen, sier Jensen.

Huset fant han på Konnerud, en av toppene på sørsiden av Drammen. Villaen kostet den nette sum av kroner 830 000. Jensen syns synd på ungdommen som skal inn på boligmarkedet i dag.
– Tak over hodet er en menneskerett. Dagens priser har gjort gjeld til mote. Det kommer neppe til å går bra i lengden. Jeg vokste opp med foreldre som hadde gjelds-skrekk, en skrekk som har gått i arv. Jeg vil legge meg med lave skuldre. Sånn sett var huset et lykketreff.

For å holde skuldrene lave lønner "AS Jonas Fjeld" kona også, slik at hun kan være hjemme når seksten og søtten-åringen kommer fra skolen, og allikevel få pensjonspoengene sine.
– Jeg har aldri vært noen gambler og jeg har alltid hatt penger nok. Jeg har hus og hytta, ja, til og med bil har jeg. Noe mer enn det trenger ikke jeg, sier Jensen.

Det er ikke noen aldersgrense for musikere. Ved fylte sekstito nølte han derfor ikke ett sekund med å søke folketrygda.
– Pensjonen har jeg som drikkepenger. Jeg kan jo jobbe akkurat så mye og lenge jeg vil og holder. For meg er det helt ideelt. Det er helsa som avgjør, og sånn er det jo for alle mennesker. Når han ikke er på vei mellom konserter, bruker han minst én time om dagen i skogen, helst sammen med kona og bikkja. Det gjelder å holde seg i form.
– Jeg liker stillhet. Palmer og cocktails er ikke noe for meg. Derfor har vi kjøpt oss et lite hus på svenskekysten nede ved Smøgen. Tre timer i bil er sånn akkurat passe, men jeg skulle gjerne ha tatt turen til Nashville oftere, sier Jensen.

Til Nashville kom han første gang i ’77 for å spille inn skiva "The Tenneese tapes." Blant mange gjesteartister på den innspillingen kan med fordel Don Everly fra Everly Brothers nevnes. Et gjevt møte som åpnet dører.
– Jeg hadde jo knapt vært utenfor Norges grenser og plutselig satt jeg der tjuefem år gammel og jamma med noen av de største navnene i bransjen. Der og da hadde jeg følelsen av at verden lå foran føttene mine. Hvilket den ikke gjorde, men det var en fin følelse, sier Jensen.

Jensen føler seg privilegert som har klart å skape et liv av hobbyen sin, men innser at det er en god porsjon flaks som gjør at han sitter der hans sitter. Lei av å stå på scenen blir han aldri.
– Når du lever av hobbyen din kan du bli sliten, men du blir aldri utslitt. Det er ikke mange som får applaus sjøl etter en halvbra dag på jobben, sier Jensen. Det er Ole Paus som skriver tekstene "Jonas Fjeld" synger på norsk. I hvertfall de fleste. Jensen står bare for musikken. Musikk han helst skriver over en kaffekopp på kjøkkenbordet med kassegitaren i fanget.
– Melodiene har alltid kommet lett til meg. Høres tekstene ektefølte ut, må det være fordi Ole har kjent meg på godt og vondt siden ’74, sier han.

Med "Hver gang vi møtes» har populariteten på nytt fått ett blaff. Plutselig henger VG på tråden. Jensen er ikke begeistret.
– Å dra til med en eller annen story for å få publisitet er ikke min stil. Jeg er dedikert til det jeg driver med. Er ikke musikken nok får det heller være, sier Jensen.

Reality-show står ikke høyt i kurs. Lettelsen var derfor stor når konseptet rundt «Hver gang vi møtes» viste seg å være ytterst profesjonelt, velprodusert og helt blottet for intrigemakeri og uthenging.
– Jeg mener at "Idol" – og den slags – er et utslag av rovdyret i oss. En form for TV som snakker til reptilhjernen. Det blir så ondt og banalt. Jeg er derfor overlykkelig for at folk elsker "Hver gang vi møtes," et program som fremmer samhørighet, som visker vekk generasjonskløfta og løfter fram god musikk, sier Jensen.

At Spotify stikker av med store deler av pengene fra platesalget, bekymrer ikke veldig. Jensen har vært med på mange revolusjoner. Det var dommedag for musikerne også når kassettene kom på 70-tallet og folk kunne ta opp låter fra radioen.
– Streaming er vel et format som må formes inn i verden. Det ser litt rufsete ut, men jeg tipper det løser seg etterhvert. Det verste er kvaliteten på lyden. Jeg må uansett basere meg på livespilling. Det fins verre måter å lunke ut i evigheten på, avslutter Jensen. 

Fakta

Navn: Terje Lillegård Jensen

Født: 1952 i Bodø

Gør: Sanger, musiker og komponist

Bor: På Konnerud i Drammen

Share this article

Journalist

Morten Iversen

Related articles