Weekly News

Kongen av spillutvikling


Dataspillbransjen er i sterk vekst og byr på mange spennende karrieremuligheter, men hvilken kompetanse kreves egentlig for å lykkes?

Mange drømmer om å skape karriere av egen fritidsinteresse. Sebastian Knutsson, kreativ sjef og en av gründerne bak spillutviklerselskapet King, forteller om sin reise fra dataspill-interessert student til leder for en av Sveriges mest fremgangsrike spillselskap.

– Etter videregående begynte jeg å studere biokjemi ved KTH, men bestemte meg raskt for å hoppe av. I stedet leste jeg økonomi ved Handelshøyskolen siden jeg trodde en bred utdannelse ville gi meg flere jobbmuligheter, sier han.

Sebastian har alltid elsket dataspill og etter fullførte studier takket han ja til et jobbtilbud fra internettoperatøren Everyday, tidligere en del av Kinnevik. Hos Everyday var Sebastian prosjektleder og solgte dataspill til internett-kunder før de fleste visste hva internett var. Etter fem måneder sa han opp jobben og startet selskapet Spray sammen med de som senere skulle bli partnere i King. Spray var tidlig ute med å hjelpe kunder med å bli synlige på internett.

– I etableringen av Spray trakk vi lodd om hvem som skulle ha ansvaret for ulike oppgaver. Jeg ble først prosjektleder og jobbet mye mot kundene. Etter hvert ble jeg kreativ sjef, noe jeg visste jeg hadde talent for. Jeg har forståelse for koding og design, uten å kunne noen av delene. Jeg er derimot dyktig på å kommunisere med programmerere og designere, noe som gjør at jeg alltid fullfører prosjektene, sier han.

Spray skapte blant annet de første nettsidene for Hennes & Mauritz, den første nettbanken og egenutviklede epost-tjenester. Sebastian rakk å etablere konsulentselskapet Fjord Network før han bestemte seg for å dedikere sin interesse for dataspill til selskapet King i 2003.

Resten er historie og i dag er King Sveriges største eksportør av spill til mobiltelefoner. Selskapet har i dag kontorer over hele verden, inkludert Stockholm og Malmø og leter hele tiden etter nye talent. Sebastian opplever at tilgangen på riktig kompetanse er vanskelig siden det er vanskelig å få tak i riktig fagkombinasjon.

King arbeider derfor aktivt med å øke tilfanget i rekrutteringen. Dette gjør de blant annet gjennom å utjevne den skjeve kjønnsfordelingen i bransjen. Selskapet har allerede i dag bedre kjønnsfordeling sammenlignet med resten av dataspillbransjen, men ser fortsatt store muligheter i å tiltrekke seg flere kvinner til programmeringsjobbene.

– Vi ønsker å vekke interessen for IT hos jenter tidlig i livet, helst i grunnskolen, og støtter derfor flere initiativ. Vi arrangerer blant annet «kidhacks» på kontoret og «Hello World», hvor vi inspirerer ungdom i alderen 8 til 18 til digital kreativitet. Vi har i tillegg engasjert oss i Hacka-laboratoriet på storsatsningen MegaMind ved Teknisk Museum, sier han.

Sebastian mener bransjen må tørre å bryte trenden med den ujevne kjønnsfordelingen. Han er overbevist om at flere kvinner innen spillutvikling vil føre til bedre produkter. Dataspillbransjen eget initiativ for større mangfold, Diversi, har sammen med King skapt et stipend for kvinner for å styrke deres tilstedeværelse i bransjen. Med stipendet blir ti utvalgte kvinner sendt til en av bransjens viktigste messer, GDC (Game Developer’s Conference) i San Fransisco. GDC viser de siste trendene, ideene og produktene i industrien og vekker forhåpentligvis større interesse for bransjen.

Når det gjelder trender mener Sebastian at spillutviklingsbransjen ikke er så teknologi-fokusert som mange tror. Spill vokser kraftig på eksisterende plattformer, og det finnes fortsatt stort potensial med dagens teknologi – om den brukes på riktig måte.

– Vi stirrer oss blinde på ny teknologi, som virtual reality (VR). Spill til mobiltelefoner er fortsatt i sterk vekst og vi går heller i retning av mer sosiale mobilspill. Vi tror på en utvikling der det å spille sammen med andre er det som er mest underholdene, sier han.

Sebastian understreker at Kings viktigste oppgave er å alltid skape fantastiske spill, men at selskapet leter etter talent i mange, og kanskje overraskende, yrker.

– King trenger mer enn programmerere og designere. Som alle andre selskap er vi avhengig av at kundene kommer tilbake. Derfor må vi rekrutterer medarbeidere som jobber med å forbedre spillopplevelsen. Vi behøver analytikere, økonomer og de med kompetanse på markedsføring, bare for å nevne noe. De fleste av våre medarbeidere har faktisk en annen utdanning enn spillutvikling. Dette bidrar til en mer dynamisk og spennende arbeidsplass, avslutter Sebastian.

Tekst: Anna Bjärenäs

Fakta

Faktaboks:

King er et ledende interaktivt underholdningsselskap for mobilverden. Selskapet har 355 millioner bruker hver måned og har utviklet over 200 spill. I februar 2016 ble King kjøpt av Activision Blizzard. Selskapet har i dag kontorer i Stockholm, Malmø, London, Barcelona, Berlin, Seattle, San Fransisco, Malta, Tokyo og Bukarest.

Share this article

Journalist

Anna Bjärenäs

Related articles